La poesia no és una assignatura; tampoc no és col·lecció de fóssils ni papallones assecades. Llegir poesia no és classificar entitats mortes per superar exámens circumstancials. No es tracta, encara menys, de descriure'n la morfologia externa i aprofitar l'avinentesa per fer excursions per paisatges no literaris. La poesia constitueix un procés de coneixement de les múltiples individualitats que conformen la nostra própia individualitat. La lectura és i ha de ser una experiéncia de coneixement. Qué hi fa si els versos són del segle XII o del segle XX Qué hi fa si els contextos histórics, socials, estétics o polÃtics són distints i distants La poesia conté una ánima universal que ens afecta i ens implica perqué ens mostra un racó de la nostra ánima per explorar. L'antologia que teniu a les mans us ofereix la possibilitat d'establir d'una manera raonada i explÃcita el moviment que sempre lliga el creador i el lector creatiu. I alhora permet de fer un tast de tots els gustos i els ingredients que intervenen en l'itinerari únic que és la poesia catalana: posar el cervell al vent dels corrents estétics, estendre la roba de la interpretació als oratges de les époques i de les escoles literáries, campar entre les formes canviants dels metres i dels ritmes. Llegir aquest llibre us ajudará a reconéixer el vestit amb qué el nostre paÃs, al llarg de la história, es presenta al món, perqué un paÃs també s'ha d'entendre per com canta, per com ha cantat. Si llegir poesia s'acaba convertint en una assignaturització de la lÃrica, només pot ser responsabilitat del lector, sigui estudiant o professor. Amb aquesta antologia comentada us convidem a ultrar els lÃmits de l'assignatura per aprendre a interpretar, i a interpretar-vos, des del poema concret.Si llegir poesia s'acaba convertint en una assignaturització de la lÃrica, només pot ser responsabilitat del lector, sigui estudiant o professor. Enric Martin és professor de llengua i de literatura catalanes a l'IES Jaume CallÃs de Vic i de la Universitat de Vic. També és lector agosarat i activista de múltiples iniciatives culturals en el marc de l'ensenyament. Josep Paré és professor de llengua i de literatura catalanes a l'IES Jaume CallÃs de Vic, i, durant catorze anys, de la Universitat Autónoma de Barcelona. Ha publicat edicions i estudis sobre l'obra de Jacint Verdaguer, NarcÃs Oller i Joaquim Ruyra, entre d'altres. Ha exercit de crÃtic literari i de dramaturg. Es membre del consell de redacció de la revista Els Marges i membre de la Societat Verdaguer.